boodschap van sorry

De bevrijdende boodschap van sorry

10 april, 2018 Geplaatst door 40 dagen zonder sorry, actualiteit

Sorry zeggen

ING zegt sorry, kopte het Parool op 13 maart. Een week later lazen we hoe Facebook beterschap belooft. Artikelen naar aanleiding van persberichten waarin Jeroen van der Veer (namens ING) en Mark Zuckerberg (Facebook) reageren op aanhoudende publieke verontwaardiging. Dat gaat in termen van het betreuren van onrust, verantwoordelijkheid nemen en vertrouwen waard zijn. Teksten die doen denken aan wat de oude Grieken ‘apologie’ noemden: een pleidooi om jezelf bij je publiek te verontschuldigen.

Een apologie kan slagen of mislukken. Op de stap van ING werd door veel mensen positief gereageerd (politici voorop). Natuurlijk, het salaris van de topman blijft onderwerp van discussie en er is een onbekend aantal rekeninghouders vertrokken, maar niemand startte een actie ‘hef ING op’. Zuckerberg daarentegen blijft kritiek incasseren, zelfs na paginagrote advertenties in een aantal Britse en Amerikaanse kranten. De oproep ‘delete Facebook’ leidde tot tientallen miljarden verlies in beurswaarde. Sorry zeggen is niet alleen een moeilijke (Elton John) maar vandaag de dag ook een bijzonder dure aangelegenheid.

Age of Apology

De meeste koningen en keizers uit de geschiedenis hebben nooit ergens sorry voor gezegd. Moderne burgers willen graag excuses horen. We leven in een ‘age of apology’. Leiders die op het goede moment en met een overtuigende houding sorry kunnen zeggen, zijn voor hun bedrijf of partij van onschatbare waarde. In het oude Athene werd de apologie als stijlfiguur onderwezen. De allerbeste redenaars wisten hun toehoorders tranen van ontroering te bezorgen. Wat zouden Van der Veer en Zuckerberg moeten zeggen om dat te bewerkstelligen? Wat zouden wij, het publiek, het liefste van hen willen horen?

Sorry en het paas-verhaal

Jezus heeft nooit sorry gezegd. Het slot van de vier evangeliën laat een man zien die zich naar de slachtbank laat voeren. Het passieverhaal heeft tal van hoofdrolspelers. Judas, Pilatus en Petrus komen ook dit jaar weer tot leven, buiten in de Bijlmer, in concertzalen en kerken. Er zijn ook bijrollen, vaak niet zo bekend. Ik denk aan die twee mannen tussen wie Jezus werd gekruisigd. Moordenaars vermoedelijk. Types die we vandaag ratten zouden noemen. Aanvankelijk drijven ze samen de spot met de sneue figuur tussen hen in. Ze vermaken zich met hoe zijn vrome praatjes over redding hem in deze positie hebben gebracht. Maar plotseling valt één van de twee uit zijn rol. Hij spreekt één van de kortste en meest doorleefde sorry’s ooit gesproken. Het gaat over hemzelf (ik krijg hier mijn verdiende loon), over zijn collega (jij zou je ook moeten schamen, vriend) en over Jezus (wat hang jij hier ten onrechte). Een apologie die voldoet aan alle eisen die klassieke schrijvers en moderne communicatieadviseurs doceren.

Het mokums paradijs

Op het indringende ‘sorry’ van de moordenaar reageert Jezus: ‘welkom in het paradijs’. Aan welke plek of toestand zou hij gedacht hebben? Eén ding is zeker: in een paradijs hoef je jezelf niet meer te verontschuldigen. Daar ben je los van je trots, je onverschilligheid en je angst. Misschien moet je er zelf een rat voor zijn om de aantrekkelijkheid van die gedachte te voelen. “Om de samenleving gezond te houden, moeten we onszelf echt verlossen uit de tang van het anti-kwetsbaarheidssyndroom. Dat maakt ons tot vrijere en prettiger mensen en collega’s”, betoogden vorige week twee wetenschappers in NRC Handelsblad. Ook Amsterdam kan niet alleen maar een arena zijn. Het paradijs is niet ver weg. Iedere topman- of vrouw en iedere werknemer, iedere relatie en iedere werkvloer is er slechts één woord van verwijderd.

Tim Vreugdenhil

Tim's Mega Dikke 

Kwartaalnieuwsbrief


Elk kwartaal een nieuwsbrief (4x per jaar), tjokvol inspiratie en zinvolle teksten van dominee Tim Vreugdenhil.

Start: oktober 2018 - schrijf je nu in!

Verder lezen

Tags: , , , , ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>





Over Dominee Tim

Ik ben Tim, ondernemer en dominee. Met een talent om verhalen te vertellen. Over de actualiteit, zonder vingertje en altijd met een spirituele dimensie. Inspirerende verhalen voor jou én voor jouw bedrijf.